Datingsites onder druk door concurrentie Social Media Dating

Na jaren van stijgende ledenaantallen bij de grotere datingsites is er sinds nu al een tijdje sprake van een verval. De opkomst van Social Media als Facebook en Twitter heeft voor enorme concurrentie voor de gevestigde datingsites gezorgd. Aanvankelijk raakten alleen de kleinere datingsites veel leden kwijt, maar ook de grote jongens als bijvoorbeeld Relatieplanet en Match beginnen de pijn nu echt te voelen.

Gratis datingsites waarbij je voor geen enkele optie hoeft te betalen waren al grote concurrenten voor betaalde relatiesites, echter door het enorme aantal nepprofielen en scammers (de sites zijn immers gratis dus er is geen drempel voor dit soort lieden) gaven veel singles nog de voorkeur voor een site waar ze een bedrag per maand moeten betalen.

Minder fakers

Kosteloze Social Media dating kent dit fakers-probleem nauwelijks; je logt in met je Twitter of Facebook-profiel, zodat mensen gelijk een prima beeld van je hebben. Is een profiel nauwelijks gevuld of heb je maar een paar vrienden zegt dit vaak genoeg: dan heb je zeer waarschijnlijk te maken met een nepprofiel. Facebookprofielen met 100+ vrienden, veel foto’s een hoop inhoud wekken wél gelijk vertrouwen. Nu vrijwel iedereen een Facebook-account heeft is dit eigenlijk een soort officieus digitaal paspoort geworden.

Datingsites die zich op een specifiek publiek richten doen het nog wél goed, en ook zij knabbelen aan de ledenbestanden van de grote algemene sites. Contactsites voor hoger opgeleiden of singles met een bepaald geloof zoeken elkaar toch liever op in een afgesloten omgeving zonder een al te algemeen publiek.

Enkele cijfers: ’s werelds grootste relatiesite Match.com is gehalveerd met 20 miljoen huidige inschrijvingen, terwijl een aantal jaar geleden het ledenbestand nog uit 40 miljoen singles bestond.

En wat zegt Google? Op de zoekterm “Facebook Dating” en “Twitter Dating” wordt de laatste tijd erg veel gezocht, al lijkt ook hier de groei te stagneren (zie grafiek). Wellicht is iedereen inmiddels voorzien ;)

Bekende Twitter Datingsites zijn PlentyoffTweeps.com (website) en DatingTwitter.com (website). Gratis daten via Facebook doe je bijvoorbeeld met Meeteez.com (website). Ook steeds meer andere bedrijven huren specialisten in voor Social Media ontwerp & ontwikkeling.

Als je al gebruik maakt van Social Media als Facebook en Twitter om contacten te leggen met andere singles horen we dat graag. Ook andere netwerksites of tips kun je achterlaten in de reacties.

c-date banner

2 gedachten over “Datingsites onder druk door concurrentie Social Media Dating”

  1. juist na inschrijving op een betaalde website (relatieplanet) kreeg ik erg veel last van aangeboden russische dames, dames die via dure sms diensten wilden communiceren enz.
    bij een gratis site als knuz had ik daar minder last van.

Plaats een reactie