LoveGeist, het Europese referentie-onderzoek naar singles en online dating

Datingsite Lexa hield vanochtend een pers-event nabij het hoofdkantoor te Amsterdam, en datingsite-ervaringen.nl was er bij. Reden van de bijeenkomst was het aankondigen van LoveGeist, het Europese referentie-onderzoek naar singles en online dating.

logo lovegeistLexa heeft concurrent Relatieplanet vorig jaar definitief ingehaald en is tegenwoordig de Nederlandse marktleider op het gebied van online dating. Elke maand vinden er dankzij de relatiesite zo ongeveer 35.000 dates plaats, zo wist Maurice de Hond te becijferen. Lexa was al de meest betrouwbare datingsite én had de grootste naamsbekendheid,  maar nu is de site ook qua bezoekersaantallen tegenstrever Relatieplanet voorbij. Niet in de laatste plaats omdat Lexa, in tegenstelling tot Relatieplanet, de pers zoekt met interessante onderzoekjes, vaak gerelateerd aan een thema. De site profileert zich tegenwoordig uitgesproken als “Dé nummer 1 datingsite”.

LoveGeist

De site gaat nu een stap verder en wil op internationaal niveau meer inzicht krijgen in het gedrag en wensen van singles. Daarom initieerde Meetic, het moederbedrijf van Lexa, LoveGeist, een doorlopend onderzoek in zeven Europese landen, waarin diverse kanten van het single zijn en internetdating aan bod komen. Het online referentie-onderzoek naar singles en dating is eind 2012 uitgevoerd door TNS.

Stefan van den Berg, directeur van Lexa.nl, zegt: “het is gerechtvaardigd en logisch dat Meetic het initiatief neemt voor een uitgebreid onderzoek onder singles in Europa. Dit om ze nog beter te leren kennen en nog beter aan hun verwachtingen te kunnen voldoen. Tevens is het doel om voor altijd af te rekenen met ouderwetse opvattingen over online dating”.

In het grote LoveGeist onderzoek probeert Lexa uit te vinden waarin singles in de diverse Europese landen van elkaar verschillen, of juist gelijkenis vertonen. In elk van de 7 landen (Nederland, Noorwegen, Duitsland, Zweden, Italië, Spanje en Frankrijk) kregen 1500 singles 80 vragen voorgelegd. Enorm interessante data dus, waarin verschillende single thema’s aan bod komen.

Single Thema’s

Het LoveGeist onderzoek onder Europese singles is erg uitgebreid, maar opgebouwd rondom 6 centrale thema’s die allen te maken hebben met dating, zowel online als offline. De zes thema’s zijn:

  • De wensen en verwachtingen van single mannen en vrouwen
  • Gewoontes en gedrag tijdens de datingfase
  • Het eerste afspraakje; elkaar voor het eerst “in het echt” ontmoeten
  • Internetdaten
  • Daten: spannend, leuk of allebei?
  • Datefase naar Relatiefase: wanneer is er sprake van een “stel”?

Hoewel “Europa” steeds breder gedragen wordt en landsgrenzen langzaam vervagen blijft het natuurlijk interessant om te zien of er culturele verschillen zijn waar te nemen. Gaat een Duitser op een datingsite geheel anders te werk dan een Spanjaard? Nemen Zweedse vrouwen meer initiatief dan de Italiaanse dames? Wat wordt er zoal aan dates besteed, en in welke culturen is het gepast een cadeautje mee te brengen? Zo maar enkele vragen die door het LoveGeist onderzoek behandeld zouden kunnen worden.

Nederland kent relatief veel singles, en er komen er steeds meer bij. De online datingmarkt blijft mede hier door maar groeien, maar ook het wegvallen van het taboe op online dating speelt een belangrijke rol. Een overzicht van het aantal singles tussen de 18 en 65 per deelnemend land vind je in onderstaande infographic:

aantal singles per land

De komende maanden zal Meetic meer over de zes verschillende thema’s uitweiden; houd onze website in de gaten voor nieuws omtrent het LoveGeist onderzoek. Buiten Europa is LoveGeist al langer een begrip. Zo analyseert datingsite Match.com al sinds 2009 de stand van “de single”. Een grappige uitkomst van dit onderzoek bespraken we al eens.

Overzicht LoveGeist Artikelen

Valentijnsdag blijkt relatief populair onder Nederlandse singles
Singles geven door te daten de economie een positieve boost
wordt vervolgd

Wil je meer weten over de diensten van Lexa, dan kun je onze review lezen: je vindt hem hier. Wat vind jij van het idee van Lexa om een Europees onderzoek te doen onder singles? Verwacht je opmerkelijke resultaten?

c-date banner

Plaats een reactie